lørdag 8. august 2009

Hvis jeg blir...

Her kommer min bokomtale i bokbloggturnèen jeg snakket om tidligere!

Jeg var så heldig å få tilsendt Gayle Forman sin bok oversatt på norsk, "Hvis jeg blir" fra Cappelen Damm i forbindelse med turnèen.



Dette er en ungdomsbok om valg, ønsker og drømmer. Hovedpersonen, Mia, er iferd med å gå ut fra high school (videregående) og sliter med hva hun skal gjøre. Hun har et stort taltent som cellist, men er usikker på om hun er klar for å forlate familien, kjæresten og livet hun har for å gå på en av de beste musikk-universitetene.

"Det hendte at jeg følte at jeg var fra en annen stamme. Jeg var ikke som min sosiale, ironiske far eller tøffe mor. Og som for å besegle avtalen hadde jeg valgt cello istedefor å lære meg å spille elektrisk gitar."

De fleste føler seg utenfor i tenårene. Det er så mye som skal oppleves... og valg som må taes som aldri kan gjøres om. Det er en intens og vanskelig tid. Og så skjer ulykken. Mia blir hengende igjen, ikke død, men ikke sikker på om hun vil eller orker å kjempe for å leve mens hun sklir inn og ut av minner og ligger bevisstløs i en hvit, steril seng. Vi får være med på Mia sine tanker om livet, hva hun har opplevd og hvordan hun opplever "The Inbetween" som en av sykepleierne kaller det. Hun får nemlig med seg det som skjer rundt seg mens hun ligger stille med lukkede øyne. Jeg skal ikke røpe for mye, men det er ganske finurlig hvordan forfatteren har beskrevet ikke en kamp for å overleve, men minner over det som har vært og vurdering om man faktisk er villig til å kjempe for å leve.

Det er et interessant tema... hvis nesten alt du har forsvinner, hvis livet aldri vil bli det samme... ville du valgt å komme tilbake, eller bare gi slipp?

Boken kan bli litt mye filosofering til tider, det er verdt å vite at det ikke er en "action"-bok. Hvis du tror det vil du bli svært skuffet. Men boken er bra, og velskrevet, selv om visse amerikanske uttrykk kunne vært oversatt bedre til norsk (ting som skolenivå og slikt - det forvirrer meg litt å lese på norsk at Mia går på "high school").

Jeg likte boken, og anbefaler den til alle. Vi kan alle trenge å tenke over hva vi har, og hva som ville fått oss til å kjempe om vi mistet det.

Boken er som sagt del av en bloggturné som begynte hos Ladybug 3. august.
Forrige anmeldelse (igår, 7. august) er hos Aud S., og morgendagens (9. august) kommer hos Mia Birgitte. Du kan bla deg gjennom innlegg ved å starte på Ladybug sin blogg og fortsette til slutt, eller bla frem og tilbake. Alle deltagerne kommer til å linke til den før og den etter.

2 kommentarer: